Az emberek különböző csoportjainak kognitív képességeit vizsgálva Gardner kutatásai azt mutatták, hogy az intelligencia az agy különböző területeire összpontosul, mely területek egymással kapcsolatban állnak, egyik terület a másikra épít, de szükség esetén képesek önállóan is működni, és megfelelő körülmények között ezek a területek fejleszthetők. Kutatása eredményeként nyolc intelligenciaterületet írt le, ezek jellemző sajátosságait az alábbi táblázat tartalmazza: , mely a tervezés alapjául szolgálhat:
Intelligencia-terület | Erősségei, jellemző sajátosságai
|
Ezeken keresztül tanul leginkább |
Verbális – nyelvi
Mondjad! |
Jellemző a nyelvi kifejezés könnyedsége, valamint a nyelvi finomságokra, a szórendre és a szavak ritmikájára való érzékenység.
Kulcsszavak: olvasás, írás, történetmondás, adatok memorizálása, verbális gondolkodás |
Olvasás, szavak hallása és látása, beszéd, írás, beszélgetés és vita |
Matematikai – logikai
Számold ki! |
Absztrakt rendszerek és összefüggések megértésének képessége, induktív, deduktív érvelés képessége jellemző.
Kulcsszavak: matematika, érvelés, logika, problémamegoldás, sémák |
Sémákkal és viszonyrendszerekkel való munkálkodás, rendszerezés, kategorizálás, elvont fogalmakkal való munka |
Vizuális – térbeli
Ábrázold! |
Magában foglalja azt a képességet, hogy a világról vizuális-térbeli megjelenítési formákat hozzanak létre, hogy aztán azokat gondolatban vagy valóságosan átalakítsák.
Kulcsszavak: olvasás, térképek, grafikonok, útvesztők, rejtvények, dolgok elképzelése, vizualizálás |
Képekkel és színekkel való munka, vizualizálás, belső látás használata, rajzolás |
Testi – kinesztéziás
Mozogd el!
|
A fejlett testi-kinesztéziás intelligenciával rendelkező tanulók legszívesebben mozgással fejezik ki magukat.
Kulcsszavak: atlétika, tánc, színjátszás, kézművesség, eszközök használata |
Érintés, mozgás, az ismereteket testi érzeteken keresztül feldolgozva |
Zenei
Zümmögd el! |
Magában foglalja a hangmagasságra, hangszínre és a hangok ritmusára való érzékenységet, valamint a zene ezen elemeinek érzelmi töltetére való fogékonyságot.
Kulcsszavak: éneklés, hangok megjegyzése, dallamok felidézése, ritmusok |
Ritmus, dallam, éneklés, zenehallgatás |
Interperszonális
Vezesd! |
A hatékony együttműködés, illetve a másik céljainak, motivációinak és irányultságainak megértésére való törekvés képessége.
Kulcsszavak: Emberek megértése, vezetés, szervezés, kommunikáció, konfliktuskezelés |
Másokkal történő megbeszélés, összehasonlítás, összekapcsolás, interjú, kooperáció |
Intraperszonális
Reflektálj! |
Velejárója az a képesség, hogy megértjük saját érzelmeinket, céljainkat, szándékainkat. A fejlett intraperszonális intelligenciával rendelkező tanulóknak erős az éntudatuk, magabiztosak, szeretnek egyedül dolgozni. Ösztönösen jól mérik fel erejüket és képességeiket.
Kulcsszavak: önismeret, saját erősségeinek, gyengeségeinek ismerete, célok kitűzése, reflektálás |
Egyedül munkálkodás, egyéni ütemű projektek végzése, elegendő tér, reflektálás |
Természeti
Kutass! |
Olyan képesség, mellyel a természeti világot egy szélesebb perspektívából tudjuk nézni – mely tartalmazza annak megértését, hogy a természet és a civilizáció hogyan hatnak kölcsönösen egymásra, hogy milyen szimbiotikus kapcsolatok léteznek a természetben, valamint az élet körforgásának megértését.
Kulcsszavak: a természet megértése, a dolgok megkülönböztetése a növény – és állatvilág felismerése. |
A természetben végzett munka, az élővilág felfedezése, tanulás növényekről és a természet jelenségeiről |
1. számú táblázat: A többszörös intelligencia területeinek jellemzői (Heacox 2006), (Kristen – Nelson – Nicholson 2007)